برند سازی چیست؟ و چگونه یک نام تجاری برای کسب و کار ایجاد کنیم؟!

برند سازی چیست؟ و چگونه یک نام تجاری برای کسب و کار ایجاد کنیم؟!

برند سازی

برند سازی چیست و چه کاربردی دارد؟! اگر شما هم در حال مطالعه این مطلب هستید پس بدون شک به ارزش برند سازی پی برده اید. و درباره برند سازی اطلاعاتی هر چند مختصر دارید. اما چرا برند سازی مهم است؟ و چگونه برند سازی کنیم؟

راهنمای سبک تجاری چیست؟

با کمک راهنمای سبک تجاری، نام تجاری یا برند تعریف می شود. این نشان می دهد که چگونه برند کسب و کار شما به بازار ارائه شده و درک شده است. این شامل مجموعه ای از مشخصات مانند آرم برند کسب و کار، طرح های رنگی، فونت ها، شعار های کسب و کار و … است. این تداوم را برای نگاه و احساس نام تجاری خود فراهم می کند. همه این ها باعث تداوم برند برای کسب و کار شما می شود.

برند

چرا به دوام برند(نام تجاری) نیاز داریم؟

تداوم نام تجاری مهم است؛ زیرا به مشتریان این امکان را می دهد تا هر زمان که یکی از نشانه های برند شما را می بینند آن را تشخیص دهند. نتیجه آن کاهش سردرگمی ناشی از استفاده از آرم های مختلف، فونت های مختلف، رنگ های متفاوت و ..  است.

تحقیقات نشان می دهد که نام تجاری سازگار با صنعت و محصولات باعث افزایش فروش تا 23 درصد می شود. این مسئله اهمیت تداوم برند و برند سازی را به وضوح نشان می دهد.

علاوه بر این تحقیقات میدانی نشان می دهد که 77 درصد از بازاریاب ها معتقدند که نام تجاری برای رشد کسب و کار اهمیت زیادی دارد. برند مداوم باعث برجسته شدن یک شرکت عادی نسبت به رقبا می گردد.

برندینگ

بخش های کلیدی برای داشتن برند چیست؟

ساخت یک برند مانند ساخت راه آهن نیست. شما به راحتی می توانید یک الگو راهنمای قالب نام تجاری را آنلاین پیدا کنید. اما نکته اصلی این است که عوامل کلیدی درگیر و نحوه ایجاد آن ها را درک کنید.

لوگو(آرم) شرکت

لوگوی شرکت در حقیقت قلب تپنده آن است و یا به تعبیری کلیه مواد برای بازاریابی است. اولین و مهم ترین چیزی که مشتریان شرکت را با آن می شناسند، لوگو است. بدون شک شما نیز با دیدن آرم مک دونالد به یاد محصولات این کسب و کار می افتید. و در سرتاسر جهان با دیدن یک M بزرگ طلایی متوجه وجود یکی از شعبه های مک دونالد در اطرافتان می شوید.

این نوع از شناسایی توسط مشتریان است که باید از لوگوی کسب و کار خود انتظار داشته باشید. رسیدن به یک لوگوی شناخته شده مانند مک دونالد دشوار است، اما رسیدن به آن هدف تمامی کسب و کار ها است.

لوگو باید گیرا و جذاب باشد، البته این مورد به موضوع طراحی لوگو باز می گردد. نکته مهم این است که زمانی که لوگو را تعریف کردید همواره از آن استفاده کنید به طوری که زمانی که کسی آن را ببیند متوجه شود که مربوط به کسب و کار شما است.

اگر به این نتیجه رسیدید که لوگو مورد علاقه تان نیست، می توانید در آینده با یک تلاش آن را تغییر دهید. لوگو ها در طول زمان تکامل می یابند؛ حتی مک دونالد در طول سال ها دارای آرم های مختلفی بوده است. اما تغییر بیش از حد باعث تشویش در بازار می گردد.

branding

رنگ های مورد استفاده

آرم، رنگی خواهد داشت مگر اینکه به صورت سیاه و سفید طراحی شود. حتی اگر لوگو سیاه و سفید باشد به رنگ ها برای نوشته های در سایت و سایر موارد نیاز خواهید داشت. مهم این است که شما چه رنگی هایی را تعریف کرده و از آن ها استفاده کنید.

اگر بعضی از صفحات سایت دارای سرتیتر(header) قرمز و بعضی سبز باشند، بدون شک مناسب نیست. داشتن وحدت رویه و ثبات بسیار مهم است. علاوه بر این، داشتن تنها هدرهای قرمز (یا یک رنگ ثابت دیگر) در صفحات مختلف، مناسب نمی باشد. باید در انتخاب رنگ ها دقت داشته باشید که کدام رنگ ویژگی خاصی به لوگوی شما می بخشد. توجه داشته باشید که شماره های Hex و GBR رنگ های خود را داشته باشید. و اطمینان حاصل کنید که رنگ هایی که در طرح رنگی شما وجود دارد، همواره دقیقا از همان رنگ ها استفاده شود.

بازاریابی

نام گذاری برای برند

نام کسب و کار شما چیست؟ آیا در موقعیت های مختلف از آن استفاده می کنید؟ شما به آن نیاز دارید. همین امر برای محصولات شما نیز صادق است. هرگز شرکت و یا محصولات را با نام مستعار، نام نبرید. مجدد وحدت رویه و ثبات کلید اصلی است.

اگر نام شرکت دو بخشی است، همواره از هر دو بخش استفاده کنید. به فاصله میان اسم های چند بخشی نیز دقت کنید.

برای مثال یکی از محصولات شرکت Nike با نام Air Jordan  شناخته می شود. پس هرگز نباید این سری محولات را با Jordan و یا AirJordan نام برد.

این نوع از تناقضات باعث وجود مشکل در برخی قسمت های کمپانی و سردرگمی مشتریان می شود. بر اساس تحقیقات لوسید پرس(Lucid Press)، بد ترین تاثیر عدم ثبات و تناقض در این مورد سردرگمی در بازار است.

مشتری

فونت مورد استفاده

لازم است که همواره از یک فونت و یا یک سری فونت استفاده کنید. یک فونت برای هدر و در صورت تمایل یک فونت برای بدنه(body) متن انتخاب کنید. و یا یک فونت برای کل متن استفاده کنید.

همچنین استفاده از اندازه فونت یکسان برای نوشته های مختلف مهم است. از اندازه یکسان فونت برای هدرها استفاده کنید، از یک سایز دیگر برای زیر هدر ها(subheaders) و از یک سایز کوچک تر و مجزا برای متن(body) استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از این قانون در کلیه دکمه ها(buttons) نیز لازم است.

 

شخصیت شرکت(کسب و کار)

دوست دارید کسب و کار شما چگونه به نظر بیاید؟ اگر خدمات مالی را ارائه می دهید، دوست دارید به عنوان یک شرکت جدی و با انظباط به نظر برسید. در هنگام تولید محتوا باید به این مورد توجه کنید و آن را رعایت کنید.

 

اهداف، چشم انداز ها و ماموریت ها

مأموریت و دیدگاه شما بیانگر هدف نهایی شما به عنوان یک شرکت است. چشم انداز شما جایی است که شما می خواهید به عنوان یک شرکت باشید، و ماموریت شما این است که چگونه می خواهید به آن جا برسید. این مورد کمک می کند که تمام شرکت، محتوا، لوگو و… در اطراف مجموعه ای از اهداف و ارزش ها باشد. در نتیجه اهداف و چشم انداز های کسب و کار را به دقت بررسی کنید.

ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی شما به مشتریان، نسبت به رقبا چیست؟ این ارزش یا ارزش ها را شناسایی کنید و از آن ها در شعار ها و جملات مهم شرکت استفاده کنید.

فکر کنید که چه چیزی کسب و کار شما را متمایز می کند. در تولید محتوا، ارتباط به مشتریان و … به این ارزش ها اشاره کنید.

با توجه به مسائل گفته شده اهمیت برندینگ کاملا واضح است. عدم وحدت رویه و تناقض در نام تجاری و یا برند نه تنها باعث آشفتگی مشتریان می گردد، مانع رشد کسب و کار می شود، در نهایت کسب و کار شما را غیر حرفه ای نشان می دهد.

اگر شما هم مراحل برندینگ را طی نکرده اید، نگران نباشید. تنها مسئله مهم رسیدن به یک نظر واحد و مناسب در هر یک از عناصر مطرح شده است. بسیاری از کسب و کار های کوچک، متوسط و حتی بزرگ به برندسازی به میزان لازم توجه نمی کنند. پس اگر در ابتدای راه برندینگ هستید، نگران نباشید چون زیاد بد نیست. اکنون که عناصر برندینگ را می دانید راحت تر می توانید در راه برند سازی قدم گذارید.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سفارش نرم افزار رایگان
2018-09-13T11:18:42+00:00