افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) چیست؟ افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) چیست؟ افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

بازاریابی

افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) با نام های مختلفی شناخته می شود. فروش رابطه ای، همکاری در فروش، بازاریابی رابطه مند، بازاریابی معرف و … از جمله عنوان هایی است که برای این مدل از بازاریابی ذکر شده است.

اما…

افیلیت مارکتینگ چیست؟

همانطور که نام های مختلفی برای این بازاریابی ذکر شده، تعریف های مختلفی نیز برای آن گفته شده است. در ادامه به بیان چند تعریف می پردازیم.

  • فروش رابطه‌ای یا بازاریابی رابطه مند (به انگلیسی: Affiliate marketing ) یک روش بازاریابی است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد.
بازاریابی محتوایی
  • سیستم های همکاری در فروش یا Affiliate marketing عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات. معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصولی را تهیه کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.
  • بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) (Affiliate Marketing)  است که در آن به معرفان(Affiliates) و یا ناشران (Publisher) بابت ترویج محصولات و خدمات هزینه ای پرداخت می شود به بیان دیگر برای هر فروش و یا جذب مخاطب هدفمندی آن ها حق کمیسیون دریافت می کنند.
  • یک توافقنامه بازاریابی است که طبق آن یک خرده فروش آنلاین به یک وب سایت خارجی برای ترافیک وب سایت و یا فروش تولیدات پول پرداخت می کند.
استراتژیک

درنتیجه…

بازاریابی معرف به سیستمی گفته می شود که به واسطه ی آن یک بازاریاب فروش مجازی یا یک وب سایت برای یک تولیدکننده یا خرده فروش تبلیغ می کند و در ازای هر فروش، یا هدایت هر سرنخ بازاریابی به سمت تولید کننده، پاداش خود را دریافت می کند.

در این شیوه به وب سایت فروشنده محصول Merchant یا تاجر و به وب سایت معرفی کننده Affiliate یا وابسته می گویند.

لوله فروش

تاریخچه افیلیت مارکتینگ…

مفهوم افیلیت مارکتینگ توسط ویلیام توبین (William J. Tobin)، بنیانگذار PC Flowers & Gifts برای اولین بار در اینترنت مطرح شد. و این شرکت در شبکه Prodigy از سال 1989 تا سال 1996 به این مدل از بازاریابی پرداخت. وب سایت آمازون (Amazon) در سال 1996 سیستم مشارکت در فروش را آغاز کرد.

در این روش بازاریابی، فروشنده تنها زمانی هزینه پرداخت می کند که محصولاتش فروش برود. و از طرف دیگر، بازاریاب ها با معرفی محصولات درسایت خود یا تالارهای گفتگو، شبکه های اجتماعی و … درآمدهای خوبی کسب می کنند. یعنی در این سیستم هر دو طرف از این مشارکت سودآور بهره می برند.

در این سیستم بازاریابی چهار بازیگر اصلی وجود دارد : کالا، شبکه، ناشر و مشتری.

مزیت این شیوه برای کسانی که با آن کار می کنند داشتن ساعات کاری منعطف و همچنین هزینه پایین برای شروع است. معمولا در سیستم های همکاری در فروش، شرکت آموزش های لازم را برای جذب و بازاریابی مشتریان به همکاران خود ارائه می دهد. همچنین در خصوص محصولات اینترنتی، نیازی به پیش‌خرید محصولات از قبل نیست و هر زمان که مشتری آنها را خریداری نماید به تبلیغ کننده پورسانت تعلق می گیرد. مزیت عمده این روش این است که پشتیبانی محصول بر عهده کسب و کار ارائه دهنده محصول است.

چگونگی عملکرد افیلیت مارکتینگ

تبلیغ کننده با استفاده از صفحه مجازی پرمخاطب و یا وب سایتی که بیینده بالایی دارد و یا هر شیوه دیگر محصول مورد نظر را در دید بینندگان قرار می دهد. این بینندگان در حقیقت مشتریان هستند. بدین صورت تبلیغ کننده مشتریان را به وب سایت محصول هدایت می کند. در ادامه بر اساس توافق میان کمپانی و تبلیغ کننده در ازای فروش موفق، تبلیغ کننده از شرکت کمسییون دریافت می کند.

در ایران نیز این شیوه مورد استقبال قرار گرفته و تجارت های الکترونیک معروفی مانند دیجی کالا، مدایران و … از شیوه افیلیت مارکتینگ استفاده می کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سفارش نرم افزار رایگان
2018-10-06T00:48:29+00:00