بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟ ارکان مارکتینگ کدام است؟ و انواع آن کدام است؟

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟ ارکان مارکتینگ کدام است؟ و انواع آن کدام است؟

پشتیبانی مشتریان

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) یکی از معقوله های مهم در دنیای تجارت و کسب و کار است. و البته عاملی مهم در رشد کسب و کار ها می باشد.

اولین تلاش برای تعریف نوین واژه بازاریابی یا مارکتینگ در سال 2004 توسط انجمن بازاریابی آمریکا(AMA) صورت گرفت.

پشتیبانی

مانند تمامی واژه های دنیای تجارت معانی مختلفی برای این واژه گفته شده است که در ادامه به بررسی می پردازیم :

بازاریابی اجرای فعالیت هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می کند. (انجمن اساتید بازاریابی آمریکا – 1935)

بازاریابی یکی از وظایف سازمانی است و مجموعه ای از فرآیند های مرتبط با خلق ارزش، اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن و البته تحویل آن ارزش به مشتری ها است. بازاریابی هم چنین شامل مدیریت ارتباط با مشتریان است، به شکلی که منافع سازمان و ذینفعان را تأمین کند. (انجمن بازاریابی آمریکا – ۱۹۸۵)

بعد از آن همانگونه که گفته شد تعریف نوین مارکتینگ و همچنین مفاهیم نوینی چون ارزش، ارزش آفرینی، مشتری و … مطرح شد. پس تعریف جدید انجمن بازاریابی آمریکا بدین صورت شکل گرفت :

بازاریابی فرآیند برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مربوط به شکل‌ گیری، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایده‌ها، کالا و خدمات است؛ به شکلی که در تبادلات انجام شده اهداف فردی و سازمانی تأمین گردد. (انجمن بازاریابی آمریکا – 2004)

اما تعریف بعدی که این انجمن ارائه داد بدین صورت است :

بازاریابی فرآیند برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مربوط به شکل‌ گیری، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات است؛ به شکلی که در تبادلات انجام شده، اهداف فردی و سازمانی تأمین گردد. (انجمن بازاریابی آمریکا – 2013)

اما تعریف این واژه فقط به همین تعاریف محدود نمی گردد…

منظور از بازاریابی، پیام ها و فعالیت هایی است که باعث به وجود آمدن پیام ها یا فعالیت های دیگری می‌شوند. (جی بائر)

بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گسترده‌تر از فروش است، اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های یک تجارت را در بر می‌گیرد. بازاریابی، تمامیت یک تجارت است که بر طبق نتیجه نهایی و از نگاه مشتری دیده می‌شود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخش‌های یک سازمان انجام شود. (پیتر دراکر)

بازاریابی هر چیزی است که بسازید یا به اشتراک بگذارید، که داستان شما را نقل کند.(آن هندلی)

بازاریابی همه چیز است. (رجیس مک‌کنا)

رشد پشتیبانی

ارکان مارکتینگ :

رکن های اصلی مارکتینگ شامل موارد زیر می باشد :

کالا یا خدمات : محصولات و مواد مختلفی که توسط تولیدکننده به بازار عرضه شود، کالا است؛ و خدمات یا سرویس‌ها به هرگونه فعالیت یا مزیت گفته می شود که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می گردد.

قیمت گذاری : به فرآیند اعمال قیمت به سفارش های خرید و فروش خواه به صورت دستی یا خودکار، قیمت‌گذاری گفته می‌شود.

توزیع : توزیع محصول یا خدمات یکی از چهار رکن بازاریابی است. توزیع به فرآیند رساندن کالا یا خدمات به دست مشتریان برای استفاده است.

ترویج یا پیشبرد : فعالیت هایی است که مزایای کالا را به آگاهی مشتری ها می رساند و مشتریان هدف را تشویق به خرید آن می‌کند.

فروش

مارکتینگ با تبلیغات و فروش تفاوت دارد…

مارکتینگ برنامه‌ریزی، اجرا و هدایت فعالیت های تجاری هدفمند است و آمیخته ای از فعالیت های تجاری است. هدف مارکتینگ این است که مشتری را به خوبی شناسایی کند، تا بتواند محصولات و خدماتی که مناسب مشتری ها است را ارائه دهد و در نهایت این محصولات به فروش برسد. مارکتینگ مفهومی وسیع تر از تبلیغات و فروش است. درحقیقت تبلیغات فقط بخش کوچکی از مارکتینگ است؛ زیرا تبلیغات انتشار پیام جهت ترغیب مشتریان است. فروش نیز هر اقدامی است که با هدف بستن قرارداد فروش انجام می پذیرد.

CRM

در مارکتینگ تجزیه و تحلیل داده ها نقش مهمی را ایفا می کند. برای تصمیم گیری بر اساس داده و تحلیل آن ها، ابتدا اطلاعات مهمی نیاز داریم. زمانی که کسب و کار ها از ابزار اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنند، این داده ها  جمع آوری می شود که در طول زمان یک بانک اطلاعاتی بسیار ارزشمند ایجاد می کند. بازاریابان بر اساس این اعداد و تحلیل این داده ها می توانند تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. برای جمع آوری این داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها یک ابزار قدرتمند نیاز است. نرم افزار مدریت ارتباط با مشتری پونه یا CRM پونه با جمع آوری و تجزیه و تحلیل این داده ها امکان استفاده از آن ها را مهیا کرده است.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ :

مارکتینگ انواع مختلفی دارد که در ادامه بررسی آن ها می پردازیم :

محتوایی : بازاریابی محتوا یک بازاریابی استراتژیک است که بر روی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ یک مخاطب به طور مشخص تعریف شده و در نهایت به هدایت مشتری سودآور تمرکز می کند.

افیلیت مارکتینگ : فروش رابطه‌ای ( Affiliate marketing ) یک روش مارکتینگ است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد.

مویرگی : این شیوه شامل توزیع مویرگی و رساندن محصولات تا آخرین فروشنده است.

ویروسی : این مدل مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی موجود برای افزایش تصاعدی توسط یک فرآیند ویروس مانند بهره می‌گیرد. عملکرد این شیوه، از طریق بازاریابی دهان به دهان، با استفاده از اینترنت و البته به صورت آنلاین است. برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است.

صنعتی : در حقیقت B2B مارکتینگ است. این شیوه مارکتینگ برای کالا یا خدمتی است که از یک کسب وکار به کسب کار دیگر صورت می‌گیرد.

بازاریابی پیامکی : منظور ارسال پیام تبلیغاتی از طریق یک پیام نوشتاری کوتاه در قالب یک SMS به مشتری است. این مدل مارکتینگ چند سال اخیر در ایران رشد چشمگیری داشه است.

فصلی : در این مدل از رویدادهای فصلی مانند تغییرات آب و هوایی یا تعطیلات سراسری برای جذب مشتریان استفاده می کنند.

ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ : به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند.

شبکه ای یا چند سطحی : این بازاریابی به نتورک مارکتینگ(Network Marketing) شناخته می شود که در آن کسب و کار ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند. مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و در ازای آن سود دریافت کنند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه ها کسب می‌شود.

اینترنتی : همان دیجیتال مارکتینگ است و به هر نوع استراتژی بازاریابی گفته می‌شود که در دنیای مجازی انجام می گیرد.

انواع مارکتینگ به این موارد ختم نمی شود. پارتیزانی، تک به تک، عصبی، بشارتی، معکوس، تلفنی، شبکه های اجتماعی، محتوا، نمایشگاهی، شخصی سازی شده، مباحثه ای و … نیز انواع دیگر مارکتینگ می باشند.

هر کسب و کار باید با توجه به شرایط خود از یک و یا چند روش مارکتینگ گفته شده بهره ببرد.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سفارش نرم افزار رایگان
2018-11-16T21:53:06+00:00