حفظ و نگهداری مشتری ها برای کسب و کار و استراتژی های حفظ و نگهداری مشتری ها

حفظ و نگهداری مشتری ها برای کسب و کار و استراتژی های حفظ و نگهداری مشتری ها

حفظ و نگهداری

حفظ و نگهداری مشتری ها یا دستیابی به مشتریان جدید؟

تمرکز بر جذب مشتری های جدید بسیار وسوسه کننده است. اما کدام یک باعث رشد کسب و کار می شوند ؟

جواب به این سوال کمی پیچده است. نگهداری مشتریان یه راه در آمد کلیدی است که بسیاری از کسب و کار ها آن را نادیده می گیرند.

زمان و هزینه مورد نیاز برای جذب یک مشتری جدید، 5 برابر زمان و هزینه مورد نیاز جهت حفظ و نگهداری یک مشتری است.

مشتریان قدیمی 67 درصد بیشتر از مشتریان جدید محصولات و خدمات شرکت را استفاده می کنند.

تنها با افزایش 5 درصدی هزینه نگهداری مشتری می توان منافع شرکت را از 25 درصد به 95 درصد افزایش داد.

اما حفظ و نگهداری مشتری ها نیازمند یک استراتژی و خط مشی مشخص است. با استفاده از بهترین روش های نگهداری و حفظ مشتری در استراتژی کسب و کار خود، شاهد افزایش میزان حفظ مشتری به میزان قابل توجهی باشید.

پشتیبانی

انجام نظرسنجی از مشتریان برای حفظ و نگهداری مشتری ها

نظرسنجی های آنلاین از مشتری ها، کلیدی برای درک این موضوع است که مشتریان با کدام بخش از محصولات و خدمات کسب و کار مشکل دارند. و البته چگونه می توان تجربه مشتری ها را بهبود بخشید. تصور نکنید که چالش ها و نقاط درد و مشکل مشتریان را می شناسید. به طور قطع شما به طور دائمی از محصولات و خدمات کسب و کار خود استفاده نمی کنید. هیچ راهی وجود ندارد که بدون پرس و جو از مشتری ها بتوانید دقیقا بدانید مشتریان با چه موانعی مواجه می شوند.

از نظرسنجی ها برای بهبود نقاط ضعف کسب و کار خود بهره برید. همانطور که بیل گیتس می گوید : ” مشتریان ناراضی بزرگترین منبع یادگیری شما هستند.” این یک توصیه حکیمانه است. با پرسیدن از مشتریان، می توانید بینش های ارزشمندی را به دست آورید و نقاط ضعف خود را تبدیل به نقاط قوت کسب و کار خود کنید؛ و در عین حال قسمتی از خدمات کسب و کار خود را که نیاز به بهبود دارند، بررسی کنید.

به طور مرتب (حداقل یک بار در سال) یک نظرسنجی از مشتریان کسب و کار انجام دهید، تا بتوانید نگرانی مشتریان خود را جویا شوید. پرسش از مشتریان، کمک می کند که احساس کنند صدای آن ها شنیده می شود. این موضوع باعث وفاداری مشتری ها به برند و در نهایت باعث حفظ و نگهداری مشتری ها می شود.

پس از انجام نظرسنجی و شناسایی نقاط بهبود، اطمینان حاصل کنید که تغییراتی را برای بهبود در این مشکلات انجام می دهید. سپس، به مشتریان خود در مورد آن اطلاع رسانی کنید. این اطلاع رسانی می تواند از طریق ارسال ایمیل باشد. این مسئله به مشتریان نشان می دهد که نیاز های آن ها برای شما و کسب و کارتان اهمیت دارد و اقدامات پیشگیرانه ای برای رسیدگی به آن ها انجام می دهید.

نگهداری مشتری

به طور منظم با مشتریان در ارتباط باشید تا بتوانید مشتری های خود را حفظ کنید

یکی از استراتژی های بسیار موثر حفظ و نگهداری مشتری ها این است که، روابط نزدیک با مشتریان خود برقرار کنید.

در این شیوه تنظیم یک فرآیند که در آن حداقل یک نفر از شرکت با هر مشتری در فواصل زمانی تعیین شده ارتباط برقرار کند، توصیه می شود. بهتر است که هر سه ماه یکبار این روند تکرار شود.

این ارتباط می تواند توسط کارمندان بخش پشتیبانی یا فروش و یا حتی توسط مدیر بخش پشتیبانی یا فروش ، برای مشتریانی که احتمال از دست رفتن آن ها وجود دارد، صورت پذیرد.

این یک تماس ساده است که تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. تماس بگیرید، و از روند عملکرد کسب و کار خود جویا شوید. بپرسید که آیا آن ها نیاز به خدمت یا محصول جدیدی دارند. در مورد تجربۀ متفاوتی که می توانید ارائه دهید، جویا شوید.

این تماس ها، ممکن است خسته کننده باشند. و چند دقیقه از روز شما را به خود اختصاص می دهند. اما نتیجه این است که شما به مشتریان خود را نشان می دهید که واقعا به آن ها اهمیت می دهید. و در نهایت مایل به انجام هرکاری در راستای بهبود خدمت رسانی به آن ها هستید.

فراموش نکنید فوایدی که از این تماس های کوتاه بدست می آورید، وفاداری مشتری ها، رضایت مشتریان ، افزایش مشارکت مشتریان و البته حفظ و نگهداری مشتری ها است.

اما ممکن است دو نفر از کارمندان با یک مشتری تماس برقرار کنند. این موضوع برای کسب و کار بسیار حساس است. زیرا در صورت تماس مکرر از طرف کسب و کار با یک مشتری، این تماس ها آزار دهنده خواهند بود. در اینجا است که نقش و اهمیت یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)  مناسب مطرح می شود.

درحقیقت تعامل دائمی با مشتریان، بدون استفاده از یک نرم افزار مناسب غیر ممکن است.

وفاداری مشتریان

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری پونه با در دسترس قراردادن اطلاعات مناسب از مشتریان ارتباط و تعامل با مشتریان را بسیار ساده کرده است.

روش ها و استراتژی های گفته شده تنها روش ها و استراتژی های حفظ و نگهداری مشتری ها نیستند.

تشکیل تیم مشاوره به مشتریان، ارائه خدمات سطح بالای پشتیبانی به مشتری ها، آگاه نگاه داشتن مشتریان نسب به تغییرات کسب و کار و … روش ها و استراتژی های دیگری هستند که در راه حفظ و نگهداری مشتریان لازم است که کسب و کار ها از آن ها بهره برند و البته لازم است که هر کسب و کار با توجه به نیاز ها و شرایط خود از روش مناسب گفته شده برای حفظ و نگهداری مشتریان خود بهره برد.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سفارش نرم افزار رایگان
2018-12-04T10:12:46+00:00